Els fòrums també poden servir per fer activitats de caire més participatiu. A més, es poden avaluar. Es recomanable utilitzar el format debat simple si s'utilitza com a activitat avaluable, ja que així només hi ha un únic fil i tots han de contestar al mateix.
Com a activitat d'aplicació, us proposo que participeu en aquest fòrum amb una entrada on podeu fer aportacions sobre els següent punts:
- Aplicació didàctica d'una consulta amb els alumnes.
- Cerqueu informació relacionada sobre un plug-ins de Moodle que us interessaria per a una aplicació didàctica.
Us poso un plug-in interessant, un complement que permet fer videoconferències com a recurs integrat dins Moodle. L'avantatge és que tots els usuaris ja estan dins la videoconferència, es pot gravar, programar l'obertura i tancament, dibuixar a ma alçada... Com a desavantatge, és que consumeix molts de recursos si es graven les videoconferències. El plug-in es diu BigBlueBottom. Us adjunto vídeo explicatiu i enllaç a la pàgina offcial de descàrrega.
L'aplicació didàctica podria ésser crear una aula de tutoria i gravar totes les sessions de tutoria per a aquells alumnes que no s'hagin pogut unir tinguin el material. Es podrien configurat restriccions d'entrada si només volem que sigui visible per un grup o un alumnes específic.
QUESTOURnament és un plugin de Moodle per a capturar l'atenció dels estudiants en un joc de preguntes.
Els participants han de resoldre reptes intel·lectuals dins del límit de temps donat.
El professor i també els estudiants poden proposar reptes als seus companys.
Perdona Carme, no havia vist que tu havies posat aquest mateix. Hem coincidit!
Gràcies Maria del Carme per la teva aportació , doncs no el coneixia.
La veritat que desconeixia la quantitat de plugins que hi ha,
he trobat que el Mycourse statuts https://moodle.org/plugins/block_mycoursestatus
és molt interessant per l'alumne saber l'estat de desenvolupament del curs i a quin punt es troba, per poder situar-se i planificar adequadament, editat pel professor. En el meu cas per aplicar als mòduls dels cicles formatius que és on imparteixo classes.
Hola Pere,
Sembla interessant, la veritat és que Moodle té moltes eines per fer el seguiment de l'alumnat, a vegades n'hi ha tantes que em no em dóna temps de consultar-les totes.
Gràcies per la teva contribució
Hola a totes i tots!
1. En quant a les consultes pens que poden ser una bona eina per fer autoavaluacions, coavaluacions i heteroavaluacions. Aquestes es poden fer al principi de la unitat, per saber des de quin punt partim amb el nostre alumnat, durant, i després per veure quins són els punts que s'han de reforçar i quins objectius s'han aconseguit
2. Respecte a aquest segon punt, fent una mica de recerca he trobat dos plug-in que m'han semblat bastant interessants i que pens que podria utilitzar a la meva matèria (llengua anglesa).
El primer és QUESTOURnament què bàsicament és una eina per treballar d'una manera més lúdica i poder gamificar alguns aspectes dels que treballem. És un joc de preguntes i l'alumnat fa una mica de competició per resoldre les diferents preguntes ja que després es crea una mena de rànquing. El que és interessant és que no només el professorat sinó que també els mateixos alumnes poden crear reptes per anar resolent.
Jo crec que ho utilitzaria amb els meus alumnes de batxillerat a l'hora de revisar les unitats ja que és una manera més entretenguda per poder avaluar si els conceptes s'han entès.
Per una altra banda també he vist que hi ha el Socialwall què d'alguna manera converteix el moodle en una espècia de red social tipus facebook on es pdoen afegir comentaris, vídeos, imatges... Crec que és també una manera d'apropar-nos als adolescents ja que ells dominen perfectament aquestes eines. Tot i així entraria en una mica de debat, ja que a vegades també és necessària sortir una mica de la seva àrea de comfort.
Hola Neus,
Doncs sí, hi ha molts de plug-ins interessants, aquest també ho són.
Hola Neus.
Pel que fa referència al tema de les consultes, estic d'acord amb tu que serveix com a eina d'autoavaluació. A Tecnologia quan feim les exposicions orals els alumnes s'avaluen els uns als altres. Seria una manera que l'avaluació fos anònima. Una qüestió: es pot fer la mitjana numèrica de totes les respostes a una mateixa pregunta i enllaçar-lo al GESTIB?
Hola Maria Magdalena,
Si fas una consulta anònima et sortiran les mitjanes i unes gràfiques. Els valors es poden descarregar en format Excell, però les dades les hauràs d'introduir a ma al Gestib. Us he deixat com quedarien les respostes de la consulta que vareu fer si activam que siguin anònimes per si ho voleu veure.
Toni
A mi m'ha atret l'atenció el mòdul Game Activity que se pot emprar per a l'aprenentatge basat en jocs com per ex. Crucigrams, Hangman, Snakes and Ladders, etc. que se poden aprofitar per practicar vocabulari nou o gramàtica.
Hola Lenka,
Doncs no el conec aquest, però pensau que el mòdul H5P, que parlarem a la pròxima sessió, també té moltes activitats que permet a l'alumnat jugar a la vegada que aprendre
A mi també m'ha agradat el plug-in "GAME ACTIVITY". A Tecnologia, a final de cada tema, solem fer qualque joc relacionat amb els continguts treballats i amb aquest plug-in ho podien fer. També m'ha agradat "EXABIS GAMES", és un joc que consisteix en llançar un científic a l'espai i l'alumnat ha d'anar superant proves per descobrir una imatge.
Com que la meva matèria és matemàtiques, el plugin que jo instal·laria en el moodle seria el que em permetés escriure fórmules matemàtiques directament sobre la finestra on escrivim el recurs, ja sigui un llibre, una pàgina,... Per exemple, per escriure la fórmula que permet resoldre les equacions de segon grau, o per exemple poder escriure una funció definida a trossos, o una matriu, o la notació del límit d'una funció quan x s'aproxima a un valor,...
Per aconseguir això s'han de fer aquestes dues accions:
1. Activar l'editor de texte TinyMCE. Això ho aconseguim anant a Preferències>Preferències de l'editor i triant l'opció Editor HTML TinyMCE.
2. S'han d'instal·lar aquests dos plugins al moodle:
Si no ho he entès malament, aquesta segona passa l'ha de fer l'administrador del moodle que seria en el nostre cas la conselleria.
Hola Maria Antònia,
Nosaltres al nostre Moodle tenim el filtre wiris. Jo no l'utilitzo gaire perquè sóc de biologia, però pel professors de física i química ho troben indispensable
Chemistry editor és un plugin que trob que és important per química. Serveix per editar equacion químiques, notacions isotòpiques, ions,... segons la informació que he trobar. Com no se com instalar-ho no se si funciona bé o no.
Hola Servando,
Nosaltres també tenim el Chemistry, diuen els de química que va bé. Ho podrieu sol·licitar
Hola a totxs,
Pensant amb els meus FPB, he triat un plug-in que es diu Quizventure convençuda que el joc els resultarà atractiu i, a més, els permetrà consolidar el coneixement après. D’altra banda, també em ve bé a mi, ja que m’he proposat aprendre a construir un banc de preguntes i saber elaborar qüestionaris en el transcurs d’aquest curs. Aleshores, l’aplicació d’aquest plug-in complirà un doble objectiu.
El Quizventure és una activitat que fa un joc a partir de les preguntes d’opció múltiple i de relacionar columnes que estan en el banc de preguntes. Totes les preguntes de cada joc han de pertànyer a la mateixa categoria de pregunta (per ex., d’opció múltiple o vertader/fals). Les possibles respostes descendeixen de la pantalla com a naus espacials i l’alumnat ha de disparar a la resposta correcta i així anar guanyant punts. Es pot aplicar a qualsevol matèria on prèviament hàgim creat un banc de preguntes.
Us deixo un vídeo on podreu visualitzar com es configura el Quizventure en el Moodle.
Una manera d’aprendre
jugant i sense que els alumnes es sentin avaluats! :)
Agustina
Ostres Agustina, aquesta no me l'esperava, quines coses! La veritat és que hi ha de tot!!
Bon dia a totes i tots , atès que els meus mòduls van adreçats als cicles d`Educació Infantil de FP, he triat el plug-in Debate.
El "debate" és una activitat de moodle que permet a l`alumnat debatre sobre un tema determinat. Es poden dividir en grups se’ls demana que donin la seva opinió d`un tema.A més es permet controlar el nombre i tipus de respostes.
Salut!
Gràcies Antoni, la veritat és que sempre és interessant promoure les activitats col·laboratives.
PhET Simulations. Aquest plug-in m'ha semblant interessant per treballar diferents continguts de ciències, tant de matemàtiques com de biologia o física i química. Permet fer simulacions per treballar conceptes de ciències a diferents nivells educatius. Durant aquest curs n'hem utilitzat un per treballar les lleis dels gasos. A n'aquest enllaç la podreu veure:
https://phet.colorado.edu/sims/html/gases-intro/latest/gases-intro_es.html
Esper que vos sigui d'utilitat.
Gràcies Antònia. Entenc que aquesta aplicació no està disponible com a plug-in de Moodle, no? Podries posar la direcció de la mateixa si està disponible a la pàgina de plug-ins de Moodle.
Hola Toni, a veure si ara te va bé.
https://phet.colorado.edu/sims/html/gases-intro/latest/gases-intro_en.html
Hola Antònia,
Sí que em funciona, però pensava que es podia integrar dins Moodle com a complement.
Fins demà!
Toni
La veritat és que és desbordant la quantitat d'operatives que ofereix el Moodle. Des del punt de vista de les matèries que imparteixo (Filosofia), consider que les CONSULTES són prou interessants per recollir l'opinió de l'alumnat sobre diversos aspectes.
L'altra que m'ha cridat l'atenció és el QUESTOURnament, ja que ben orientat és un recurs que pot tenir molt de recorregut al llarg d'un curs acadèmic.
Bon dia Joan Miquel,
Totalment d'acord amb el concepte "desbordant". Això pot arribar a ésser un problema a Moodle, perquè realment és inabordable la quantitat de recursos, activitats, opcions, complements, eines externes...que es poden utilitzar. Tal vegada és millor centrar-se en unes quantes que ens siguin útils i utilitzar-les bé i de la mateixa manera, que no voler abarcar-ne massa i dispersar-se. Pensau que per l'alumnat també pot ser mentalment complexe utilitzar vàries eines pel mateix ús. Per exemple, es poden fer qüestionaris amb els qüestionaris Moodle i amb activitats H5P, utilitzar-los els dos ens pots agradar com a professors, però per l'alumne li pot generar confusió. L'homogenització a l'hora d'utilitzar els recursos i activitats també és important per fer una aula virtual clara per a l'alumnat.
Salut
Toni
Bon dia,
la gran quantitat de recursos que he vist tan sols a una web m'ha sorprès. La veritat és que en aquests moments no tinc ni idea de què em podria servir... el més atractiu, tal vegada per ser molt visual, és el MOOVE, però no puc decidir-me per cap. Ara per ara no sé què em pot fer falta. Me trob en que duc tant de temps utilitzant Moodle (de la mateixa manera) que no sé en què puc canviar o ampliar. No sé si vos passa a algú, però no sé què puc necessitar quan veig que utilitzant-lo fins ara em dona servei al que jo li deman. No me veig en la necessitat, ara per ara, no sé.. de crear exàmens o qüestionaris, de crear un llibre,... Tal vegada m'hauria anat millor desconéixer el Moodle completament, però bé, esper trobar utilitats que em puguin venir bé a les meves matèries, segur que sí.
De moment (i no són plugins) m'ha vingut molt bé el de fer grups per enviar un missatge a determinats usuaris.
Gràcies Eladi,
Bé, realment és tracta de cercar eines tecnològiques que ens permetin fer el que volem aplicar al procés d'ensenyament-aprenentatge i no de utilitzar eines per que sí, vull dir que la finalitat és la pedagògica i les eines tecnològiques són el mitjà. En qualsevol cas, conèixer noves eines sempre ens pot donar idees d'aplicacions pedagògiques.
Toni
EasyOChem, és un pluging per poder escriure fórmules de química orgànica utilitzant la nomenclatura de la IUPAC.
Crec que aquest pluging ens facilitaria molt la feina, ja que és molt engorrós escriure les fórmules d'orgànica, amb la nomenclatura semidesenvolupada, sense utilitzar un programa específic.
Hola Bàrbara,
Doncs si ho consideres útil, ho pots demanar al servei de noves tecnologies de la Conselleria
Et poso l'aula Moodle on ho pots sol·licitar,. Pots entrar amb l'usuari Gestib i inscriurer-te al curs tu mateixa una vegada estàs dins
Us deixo les vídeo-instruccions per apuntar-vos si us interessa
Toni
Em semblen molt interesants tots aquets plud-ins que heu posat al bloc, ara n'he fet un recull i les tendre en compte per poder fer alguna activitat a la meva pràctica docent, la veritat és que m'he posar un poc amb retard a mirar-me els continguts del curs, ja que per jo aquest any és el primer que faig servir el moodle i ja és el tercer curs que faig, a lo millor em saturaré d'aprendre tantes coses de cop però al menys cada vegada que en faig algun aprenc alguna cosa nova encare que no hi puc aprofundir. Gràcies per les aportacions, companys.
Benvinguda Maria Antònia,
Si vols fer alguna aportació sobre alguna aplicació didàctica d'algun plugin o recurs de Moodle aquest és el lloc ;)
Toni
Bones tardes, he mirat un parell de pàgines de plugins per posar-ne un que em sembli interesant, he vist que n'hi ha una gran quantitat, però jo he triat aquest per veure si de qualque manera puc motivar els alumnes a fer les feines complementàries que tenc al moodle .
És un plugin que fa un ranking pujant de nivell els alumnes com més participen en activitats que tu els hi proposes i a més és veuen entre ells a quina posició estan. Vos deix l'enllaç a un vídeo per si voleu tenir una visió més clara de com funciona.
Salut:
Maria Antònia Mas Gual
Una vegada estudiats diferents plug-ins, els més interessants per a la meva matèria són els que permeten treballar amb textos i marcar-hi diferents elements.
Realment hi ha una quantitat enorme de recursos que possibiliten un millor feed-back amb l'alumnat.