Educació secundària. Mòduls alumnat
Prendre consciència de la necessitat de prevenir, detectar i aturar l’assetjament parteix de la premissa de conèixer de què estem parlant i compartir aquest coneixement de manera que l’abordatge que es pugui fer de les situacions d’assetjament tingui en compte la participació de tots els sectors de la comunitat escolar, donant especial protagonisme a l’alumnat com agent actiu.
Les tasques de prevenció, detecció i intervenció requereixen de l’adquisició de coneixements i del desenvolupament d’habilitats i actituds que capacitin l’alumnat per a la convivència positiva en qualsevol escenari: el centre educatiu, l’entorn, les xarxes socials.... En aquest sentit cal avançar en la formació de les competències socioemocionals, de la gestió positiva dels conflictes i de les relacions personals, ja sigui presencialment o en els mitjans virtuals, així com de la presa de decisions adequades, empàtiques, solidàries i ajustades moralment. Totes les accions proposades han de contribuir, a nivell individual, al desenvolupament integral i de la competència social i ciutadana de l’alumnat i a nivell col·lectiu, a la millora del clima escolar, a la prevenció de situacions no desitjades com l’assetjament i, en definitiva, a la construcció d’una societat més solidària, justa i cohesionada.
L’assetjament escolar o maltractament entre iguals constitueix un fet que afecta greument la convivència en els centres educatius. L’assetjament afecta el desenvolupament personal i acadèmic tant de la persona que el pateix com el de la resta del grup, en consolidar hàbits i actituds no desitjables. El ciberassetjament presenta uns trets específics que el fan encara més perjudicial. Cal conèixer bé aquests fenòmens com a primera mesura de prevenció i trencar falses idees o creences per prevenir-los i eradicar-los.
Objectius
- Aprofundir en el coneixement de l’assetjament i les seves característiques: definició, agents, tipus, trets més destacats...
- Donar a conèixer el ciberassetjament i alguns dels seus trets més remarcables (anonimat, perdurabilitat, potencial de difusió)
- Conscienciar l’alumnat sobre els efectes negatius de les situacions d’assetjament o ciberassetjament.
- Afavorir un debat a l’aula sobre l’existència de possibles casos de maltractament entre iguals.
Dossier per a l’alumnat | Guia per al docent |
L’educació socioemocional ens ha de proporcionar eines per avançar en el coneixement propi i dels altres i per millorar la manera com ens relacionem. Cal que els nostres alumnes aprenguin a desenvolupar les habilitats, actituds i competències socioemocionals per saber gestionar de manera positiva les seves emocions i les dels altres i actuïn des de l’empatia i l’assertivitat.
Tanmateix, treballar l’educació socioemocional a l’entorn escolar ha d’oferir eines als alumnes per evitar que puguin ser vulnerables a patir assetjament, permetin aquest tipus d’actuacions o tinguin conductes agressives o assetjadores.
Objectius
- Sensibilitzar els alumnes sobre la importància de l’educació socioemocional.
- Donar a conèixer els conceptes d’assertivitat i empatia.
- Facilitar eines als alumnes per tal que puguin gestionar les emocions i aprenguin a relacionar-se de manera positiva amb ells mateixos i amb els altres.
- Emfasitzar la connexió entre les competències socioemocionals i la prevenció de l’assetjament i la millora de la convivència.
Dossier per a l’alumnat | Guia per al docent |
Els conflictes formen part de la vida. No els podem evitar però sí que podem aprendre a entendre’ls i trobar formes per gestionar-los. Els conflictes poden estar presents en els centres educatius en forma de manifestació violenta, per exemple amb l’assetjament, i estendre’s a l’exterior del centre o fins i tot al món virtual de les xarxes socials. La gestió positiva dels conflictes en parteix de l’evidència, de considerar-los com una oportunitat i de la possibilitat de gestionar-los.
És important conèixer i fomentar les relacions positives entre els membres del grup i prendre consciència que, si bé la convivència pot ser font de conflictes, és, alhora, la via per transformar-los.
Objectius
- Definir i analitzar conflictes.
- Identificar conflictes de la vida quotidiana.
- Identificar les respostes que es donen a conflictes de la vida quotidiana.
- Definir i practicar l’escolta activa com una forma per acostar-se als problemes.
- Prendre consciència de la importància del grup en la gestió d’un conflicte.
Dossier per a l’alumnat | Guia per al docent |
Si bé l’assetjament escolar és un fenomen que ha existit sempre, en l’actualitat tota la societat, i en especial la comunitat educativa, està més sensibilitzada.
Els centres educatius són espais de socialització d’infants i joves en què es poden donar situacions de conflicte i de maltractament entre iguals. També són el marc idoni on implementar estratègies de prevenció, detecció i actuació que facilitin la creació d’un clima de convivència positiu a l’aula i contribueixin a la construcció de la cultura de pau al món.
Cal incidir en la necessitat que tothom, alumnes, professorat i famílies, s’impliqui de forma positiva davant les situacions d’assetjament.
Objectius
- Conscienciar l’alumnat de la importància d’implicar-se de forma positiva davant situacions d’assetjament
- Conscienciar l’alumnat de la necessitat de comunicar als adults possibles casos d’assetjament
- Empatitzar amb les possibles víctimes de casos d’assetjament
- Donar pautes d’actuació als alumnes davant situacions d’assetjament entre iguals.
- Afavorir el treball cooperatiu i el debat en grup en un clima participatiu i de respecte
Dossier per a l’alumnat | Guia per al docent |
Internet ha esdevingut el medi natural per a una generació de joves que utilitzen des de ben petits els mòbils, les tauletes o els ordinadors per jugar, comunicar-se, participar en xarxes socials, informar-se o aprendre Els estudis de recerca indiquen repetidament que, malgrat utilitzar les tecnologies digitals cada vegada a edats més primerenques, la majoria d’infants i adolescents no són conscients de fins a quin punt comparteixen informació personal ni coneixen les repercussions que pot tenir la seva empremta digital per al futur. El ciberassetjament és una de les preocupacions que tenen, sense saber com actuar en cas de patir-lo o detectar-lo en els altres. Totes aquestes qüestions formen part de la competència digital que cal adquirir per desenvolupar-se de forma segura i responsable al món digital.
Objectius
- Donar a conèixer quins són els comportaments apropiats i inapropiats en una comunitat virtual i, en general, a Internet.
- Donar a conèixer quines accions d’autoprotecció cal dur a terme a les xarxes socials.
- Ensenyar a participar de forma responsable i respectuosa en comunitats virtuals.
- Ajudar a l’establiment de normes de comportament apropiades en la vida digital i comprometre`s a mantenir-les.
- Aprendre a identificar el ciberassetjament per prevenir-lo, detectar-lo i donar-li resposta.
Dossier per a l’alumnat | Guia per al docent |
Internet ha esdevingut el medi natural per a una generació de joves que utilitzen des de ben petits els mòbils, les tauletes o els ordinadors per jugar, comunicar-se, participar en xarxes socials, informar-se o aprendre Els estudis de recerca indiquen repetidament que, malgrat utilitzar les tecnologies digitals cada vegada a edats més primerenques, la majoria d’infants i adolescents no són conscients de fins a quin punt comparteixen informació personal, no coneixen les repercussions que pot tenir la seva petjada digital per al seu futu ni com detectar o aturar el ciberassetjament. Totes aquestes qüestions formen part de la competència digital que cal adquirir per desenvolupar-se de forma segura i responsable al món digital.
Objectius
- Analitzar comportaments d’assetjament en línia.
- Conèixer les diferents tipologies d’assetjament en línia que es poden patir.
- Entendre el punt de vista d’adolescents que han estat assetjats, posar-se en el seu lloc i oferir-los solucions.
Dossier per a l’alumnat | Guia per al docent |