La filosofia es va començar a practicar com un exercici del pensament fa més de dos mil anys a les places públiques de les ciutats gregues. Amb el debat i l’argumentació filosòfics van néixer la democràcia i els primers qüestionaments dels prejudicis més antics de la humanitat. Debatre, argumentar, dialogar i qüestionar són els verbs constitutius de la Filosofia i, per tant, les accions bàsiques d’una Introducció a la Filosofia. Els i les primeres filòsofes van obrir horitzons mentals iniciant els camins de la ciència, l’ètica, el dret, la política, l’educació,... 

Per tant, en una etapa madurativa on la passivitat o la rebel·lió de l’adolescència comença a manifestar-se plenament és important que existeixi una formació filosòfica, sense la qual no és possible el progrés humanitzador i democràtic de la nostra societat. Una introducció a la Filosofia ha de permetre que l’aula es converteixi en una comunitat de diàleg on es valora el pensament rigorós, crític i respectuós en el marc pedagògic iniciat per Matthew Lipman (1985) amb el seu programa “Phylosophy for children”, concretat a casa nostra amb el projecte Filosofia 3/18. Aquest enfocament permet descobrir la filosofia a partir de la seva utilitat en la vida futura de l’alumnat, a partir de determinades situacions d’aprenentatge, i afavorir les comprensions dels sabers bàsics a la vida real.